Data data data

Vi har blivit besatta av att tracka oss själva. Är det ett sätt att återta kontrollen från Big Tech? Eller något vår ordning och reda-hjärna kräver för att kunna slappna av?

datum

20 september 2023

kategori

Internet

lästid

7 min

Data data data

Maxad produktivitet

Vi trackar noga våra tankar och humör med hjälp av mood trackers och second brains. Böcker som Atomic Habits och fokuset på maxad produktivitet i det moderna samhället uppmuntrar oss till att dokumentera våra vanor och sedan följa upp datan för bästa möjliga optimering av våra vanor och känslor.

Vi tar tillbaka 'vår' data

Jag undrar om detta är en reaktion på att vi är så vana vid att trackas av företag och social media-plattformar och detta är ett sätt att ta tillbaka kontrollen? Vi vill bestämma själva vad datan ska användas till. Eller är det istället ett modernt och mer kreativt förhållningssätt till de digitala verktyg som finns i överflöd idag? Vi fortsätter det jobb som AI och maskininlärning har påbörjat i stor skala.

Organisationsfrenesi

Människan älskar att kategorisera och organisera, precis som när decluttering och Marie Kondo blev stort för några år sedan. Vi har både ett överflöd av fysiska saker och information, och vår hjärna försöker desperat hitta ett sätt att förhålla sig till allt detta utan att explodera. Kanske är det därför som läsning och fenomenet BookTok har blivit så stort bland Gen Z? Efter att informationen har blivit organiserad måste vi koppla av med en bok för att vila hjärnan. Men även där kan vi inte låta bli att sortera in och kvantifiera våra tankar och idéer.

Skriven av

Avilin Persson

"Jag spenderar otaliga timmar på att analysera och konsumera innehåll på sociala medier så du slipper. Mina favoritområden att bevaka är populärkultur, kreatörsekonomin, e-commerce, generativ AI, Big Tech samt trender bland Gen Z och millennials."

följ

citat

"Vi trackar våra dejter, vårt humör, vårt mode och våra böcker. Allt går att sätta i en graf."

Dating Wrapped

Wrapped - dating edition

Den stora trenden vid årslutet 2022 var att i en keynote gå igenom hur det gått för ens datingliv. Som en kreativ spinn på Spotifys populära Wrapped trackade folk istället sitt datingår i tårt- och stapeldiagram.

Även BookTok är besatt av kategorisering och data

BookTok (även om just detta exempel är från Instagram)

Vi trackar även våra böcker med Post-its och flikar som representerar våra recensioner prydligt kategoriserat.

Bli en expert på excel

Inte ens Gen Z kan undvika Excel

Vi har vår första excelinfluencer, Miss Excel, och fler som följer efter med budget tracking i excel. De sätter upp budgetar åt andra för att hjälpa dem tracka sin ekonomi. Säljer även excelmallar.

Data but make it fashion

Modetrender är data

Även mode ska trackas. TikTok-konto @databutmakeitfashion använder sig av Google Vision API och dataanalys för att dra insikter kring nästa modetrend.

Tracking mood in a bullet journal

Mood trackers och second brains

Vare sig om det är i populära digitala produktivitetsverktyget Notion eller i en fysisk Bullet Journal så trackar vi noga minsta humörsvängning, tanke, idé och vana.

Varför konsthistoria är viktigt i en värld alltmer besatt av data

Hur konsthistoria _inte_ bryr sig om data

Rekommenderar att titta på denna video där konsthistoriken Jessica Barker beskriver varför konst är så viktigt "i en värld som alltmer värdesätter kvantifiering och statistik".