Data data data
Vi har blivit besatta av att tracka oss själva. Är det ett sätt att återta kontrollen från Big Tech? Eller något vår ordning och reda-hjärna kräver för att kunna slappna av?
datum
20 september 2023
kategori
Internet
lästid
7 min
Data data data
Maxad produktivitet
Vi trackar noga våra tankar och humör med hjälp av mood trackers och second brains. Böcker som Atomic Habits och fokuset på maxad produktivitet i det moderna samhället uppmuntrar oss till att dokumentera våra vanor och sedan följa upp datan för bästa möjliga optimering av våra vanor och känslor.
Vi tar tillbaka 'vår' data
Jag undrar om detta är en reaktion på att vi är så vana vid att trackas av företag och social media-plattformar och detta är ett sätt att ta tillbaka kontrollen? Vi vill bestämma själva vad datan ska användas till. Eller är det istället ett modernt och mer kreativt förhållningssätt till de digitala verktyg som finns i överflöd idag? Vi fortsätter det jobb som AI och maskininlärning har påbörjat i stor skala.
Organisationsfrenesi
Människan älskar att kategorisera och organisera, precis som när decluttering och Marie Kondo blev stort för några år sedan. Vi har både ett överflöd av fysiska saker och information, och vår hjärna försöker desperat hitta ett sätt att förhålla sig till allt detta utan att explodera. Kanske är det därför som läsning och fenomenet BookTok har blivit så stort bland Gen Z? Efter att informationen har blivit organiserad måste vi koppla av med en bok för att vila hjärnan. Men även där kan vi inte låta bli att sortera in och kvantifiera våra tankar och idéer.
citat
"Vi trackar våra dejter, vårt humör, vårt mode och våra böcker. Allt går att sätta i en graf."
Wrapped - dating edition
Den stora trenden vid årslutet 2022 var att i en keynote gå igenom hur det gått för ens datingliv. Som en kreativ spinn på Spotifys populära Wrapped trackade folk istället sitt datingår i tårt- och stapeldiagram.
BookTok (även om just detta exempel är från Instagram)
Vi trackar även våra böcker med Post-its och flikar som representerar våra recensioner prydligt kategoriserat.
Inte ens Gen Z kan undvika Excel
Vi har vår första excelinfluencer, Miss Excel, och fler som följer efter med budget tracking i excel. De sätter upp budgetar åt andra för att hjälpa dem tracka sin ekonomi. Säljer även excelmallar.
Modetrender är data
Även mode ska trackas. TikTok-konto @databutmakeitfashion använder sig av Google Vision API och dataanalys för att dra insikter kring nästa modetrend.
Mood trackers och second brains
Vare sig om det är i populära digitala produktivitetsverktyget Notion eller i en fysisk Bullet Journal så trackar vi noga minsta humörsvängning, tanke, idé och vana.
Hur konsthistoria _inte_ bryr sig om data
Rekommenderar att titta på denna video där konsthistoriken Jessica Barker beskriver varför konst är så viktigt "i en värld som alltmer värdesätter kvantifiering och statistik".