Sätt rätt
KPI:er

Vårt KPI-verktyg hjälper dig sätta rätt affärsmål, målsättningar och KPI:er. Varje målsättning använder olika KPI:er och det är viktigt att särskilja dessa för att vara säker på att vi mäter rätt data. Även du som digital kreatör eller influencer kan sätta affärsmål för kunna mäta din utveckling och framgångar.

Vad är ett affärsmål?

Affärsmål är övergripande målsättningar för ditt företag. De hjälper dig prioritera, både kort- och långsiktigt, vad du ska fokusera på för att uppnå din vision.

Sätta rätt affärsmål

Målen är en ledstjärna för företagets affär och berör alla avdelningar. Det måste därför vara tydligt för anställda, samarbetspartners och ibland även kunder i vilken riktning ni ska åt, hur och varför.

Hitta ert affärsmål

Oftast sätts dessa mål av VD:n och du som ansvarig för marknadsföring har i uppgift att omvandla dem till målsättnigar och KPI:er för ditt affärsområde.

intäkter

Ni säljer en produkt eller tjänst och du har fått i uppdrag att få så många som möjligt att köpa. Målet kan också vara att få fler prenumeranter till en digital tjänst eller nyhetsbrev.

spridning

Ni vill nå ut till en större publik för att fler ska veta vilka ni är. Ofta har man en stor målgrupp eller flera små men olika som man vill ska nås av sitt budskap.

besökare

Ni har redan ett välkänt varumärke, så du vill främst få er målgrupp att uppmärksamma en ny kampanj, få dem läsa er blogg eller driva besök till en app- eller webbdestination.

intresse

Ni har ett relativt välkänt varumärke, ska inte primärt sälja några produkter och tjänster eller driva besökare till en site. Utan ditt primära mål är att få målgruppen att älska er.

nyhetsbrev

Få det bästa av Internet varannan vecka.

Kortlivade TikTok-trender, djupdykande artiklar, nya och gamla memes och nyheter om Notis. Vi samlar ihop och sammanfattar våra tankar om allt som är intressant, roligt och fånigt.