Deinfluencing
Millennials har i åratal blivit influerade att köpa ett överflöd av produkter, vilket gjort att Gen Z har behövt komma på en motreaktion genom konceptet "deinfluencing".
datum
20 september 2023
kategori
Internet
lästid
3 min
Deinfluencing
Gen Z räddar millennials plånböcker?
Som alla generationer har gjort försöker nästa undvika de misstag generationen över dem har misslyckats med. Millennials har blivit så influerade att köpa ett överflöd av produkter att det har skapats subreddits där de behöver hjälp med att avkoda sig från att köpa fler ögonskuggspaletter. r/MakeupRehab är en av Reddit top communites med 132K medlemmar som behöver stöd och hjälp med low buys, panning och 'talk me out of it'.
Nutidens mest värdefulla valuta
Gen Zs kreatörer har därför börjat med deinfluencing. Det är ett sätt att öka trovärdigheten (den som tidigare generationen på Youtube totalt massakrerade under slutet på 10-talet) för influencers med fokus på makeup, kläder och andra konsumtionsvaror som oftast riktar sig till unga kvinnor. Det används även med ironi för att få publiken att engagera sig i en produkt. Att identifiera ett köpt inlägg går för en van skönhetskonsument att göra på en nanosekund. Så att istället börja med “köp INTE den här produkten” jämfört med “köp den här produkten” gör att scrollandet stoppas - du har fångat deras uppmärksamhet. Dagens viktigaste valuta.
citat
"Deinfluencing har gått laget runt och nu kan ordet användas ironiskt för att faktiskt influera någon"
Deinfluencing populära TikTok-produkter
Istället för att prata om populära och dyra skönhetsprodukter så tipsar hon om sätt att spara pengar på billigare versioner. Idag är konsumenterna mer medvetna om köpta inlägg, och trovärdigheten är lägre än för några år sedan. Ett sätt att motarbeta det och därmed höja sin egen trovärdighet, är att ge ärliga recensioner och tips.